Meditatie: rust en zelfbezinning

Een goede houding

Meditatie vraagt een goede lichaamshouding. Als je ongemakkelijk zit, zal je moeilijk tot rust komen. Omgekeerd kan elke spanning in de lichaamshouding een aanleiding zijn om de reden erachter te ontdekken. Wanneer de oorzaak van deze spanning is weggenomen, wordt ook de houding natuurlijker. Een goede lichaamshouding maakt dus meditatie mogelijk en, omgekeerd, verbetert meditatie de lichaamshouding.

De meditatiehouding kan heel verscheiden zijn. Er is natuurlijk za-zen houding in kleermakerszit, op de knieën of in lotus. Ook rechtstaand in een natuurlijke stand, de Wu-chi houding. Of stappend. Het dagelijks leven biedt vele rustige ogenblikken die aanleiding kunnen zijn tot een korte meditatie. In beweging, in het dagelijks leven, een goede houding bewaren is erg belangrijk.

Luisteren naar stilte

Tijdens de dag zijn we wel eens druk of een beetje gehaast van het ene naar het andere onderweg, de gedachten bij wat nog moet gebeuren. Zodanig benomen dat we de buitenwereld niet opmerken: de opkomenden zon, ochtenddauw, een prachtig landschap. Wanneer we even stil houden, kunnen we beginnen luisteren naar de omgeving: de klokken van een naburige kerk, een auto rijdt voorbij, het getsjielp van vogels in de bomen, de wind in de bladeren. Stilte is nooit stil. Op die ogenblikken vergeten we onszelf, en, hoe meer we luisteren en tot rust komen, hoe meer we worden opgenomen in de omgeving. De stilte is de mooiste muziek.

Zelfwaarneming

Bereiken we zo een zekere rust, dan zien we ook beter onszelf. We voelen onze spanningen, onze gedachten, we leren onszelf kennen. Dit kan weer reden tot onrust zijn, wanneer je iets waarneemt waar je niet blij mee bent, dat je niet wil, of dat pijnlijk is. "Touch and let go", aanraken en loslaten is daarvoor een oplossing: het laat je toe jezelf te leren kennen zonder in knoop te raken. Het verwerven van zelfkennis is één van de belangrijkste doelen van meditatie.

De hemelse kringloop

Zo reeds in een zekere rust, kan je je inbeelden langs de neus in te ademenen, voel de lucht, en vul de buik met lucht en energie. Bij het uitademen beeld je je in dat de lucht en de energie langs de rug, over het hoofd, zo langs de neus het lichaam verlaat. De energie heeft zo een volledige kringloop, volbracht. Dit noemen we de "hemelse kringloop". Je kan je deze kringloop op verschillende manieren voorstellen, groter en kleiner.

De innerlijke glimlach

Het lichaam wordt soms wel als een soort machine of slaaf beschouwd, waar we ongestraft roofbouw op kunnen plegen. In tegenstelling daarmee kan je ook je lichaam koesteren en er met welwillendheid mee omgaan. Wanneer je de aandacht naar binnen richt en "glimlacht" naar elk orgaan, geef je aan elk deel van je lichaam positieve aandacht. Mantak Chia heeft dit principe tot een volledige discipline uitgewerkt.

De watermethode

Zelfzuiverende meditatie kan op twee manieren: de vuur-methode en de water-methode. Bij de water-methode beeld je je in dat onzuiverheden worden weggespoeld, dat het lichaam intern wordt gewassen bij de meditatie.

Eénwording met de natuur en het universum

Rustig en enigszins gezuiverd, kan je een zekere eenheid met de natuur en het universum ervaren. Het Japanse "Chinkon-kishin" betekent "Kom tot rust, wordt één en keer terug naar de bron".

Zelfbezinning

Je kan je ook "bevragen". Waar ben je, waar wil je naartoe? Waarmee ben je tevreden, waar wil je aan werken? Wat is het eerste dat moet gebeuren? Vragen die je kunnen helpen een weg door het leven te vinden.

Kaarsmeditatie

Stroboscopische effecten kunnen epilepsie veroorzaken, het voortdurende, ononderbroken branden van de vlam van een kaars helpt concentreren en brengt rust. Gewoon rustig zitten en laat je helpen door de brandende kaars.

De rustgevende tuin

We hoeven niet noodzakelijk stil te zitten voor meditatie. Wandelingen in de natuur, in een park of een mooie tuin, kunnen ook rust en bezinning brengen. Bovendien ben je dan in open en hopelijke gezonde lucht, genietend van het landschap. De Japanse tuin, is daarom in eerste plaats een kijk- en luister tuin.

Innerlijke vrede

De rust die we bereiken na dit "werken aan zichzelf", zou je een toetstand van "innerlijke vrede" kunnen noemen. Wanneer innerlijke conflicten zijn opgelost, kan je meer postief de wereld tegemoet treden. Je kan daarover ook de maandelijkse bijdrage lezen.